26630-64694

malachaskos@gmail.com

Κωνσταντίνος Μαλαχάς

Διαιτολόγος Διατροφολόγος

  • Μήπως η ζυγαριά μας σαμποτάρει στο αδυνάτισμα;

    Μήπως η ζυγαριά μας σαμποτάρει στο αδυνάτισμα;

  • Υπέρβαροι και παχύσαρκοι έφηβοι καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες απο τους συνομηλίκους τους

    Υπέρβαροι και παχύσαρκοι έφηβοι καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες απο τους συνομηλίκους τους

  • Μη σχολιάζετε το βάρος των παιδιών σας

    Μη σχολιάζετε το βάρος των παιδιών σας

  • πόσο υγιεινό είναι το

    πόσο υγιεινό είναι το "υγιεινό";

  • Και η προπόνηση με βάρη συμβάλει στην πρόληψη του διαβήτη

    Και η προπόνηση με βάρη συμβάλει στην πρόληψη του διαβήτη

  • Η διατροφική πυραμίδα και η εξέλιξη της

    Η διατροφική πυραμίδα και η εξέλιξη της

×

Ειδοποίηση

Please enter your DISQUS subdomain in order to use the 'Disqus Comments (for Joomla)' plugin. If you don't have a DISQUS account, register for one here
Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου 2013 00:00

Η διατροφική πυραμίδα και η εξέλιξη της

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται και τα ερευνητικά δεδομένα πληθαίνουν οδηγούμαστε στην εξέλιξη όλων των επιστημών. Κάτι που σήμερα μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο αύριο μπορεί να αναιρεθεί . Μια τέτοια επιστήμη είναι και η επιστήμη της διατροφής.http://malachas.gr/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif

Σχεδόν όλοι έχουμε δει την ποιο γνωστή σύγχρονη πυραμίδα, την πυραμίδα της διατροφής του Αμερικανικού Οργανισμού Γεωργίας (USDA). Όπου υπήρχε ενδιαφέρον για προσεγμένη διατροφή, υπήρχε και η γνωστή μας πυραμίδα.  Την  βλέπουμε παντού σε διαιτολογικά γραφεία, σε νοσοκομεία, σε περιοδικά, στην τηλεόραση.  Η πυραμίδα έχει σε κάθε επίπεδο της τρόφιμα και ανάλογα με το που βρίσκονται πρέπει να καταναλώνονται, τρόφιμα που βρίσκονται στη βάση της πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά και όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή να μειώνεται η συχνότητα κατανάλωσης.

Η πυραμίδα του USDA το 2005 έχει στην βάση της αμυλούχα προϊόντα και δημητριακά. Ένα αρνητικό κατά την γνώμη μου είναι η ύπαρξη λευκού ψωμιού αλλά και γενικότερα λευκών αλεύρων στη βάση της πυραμίδας . Επίσης φαίνεται μειωμένη η κατανάλωση λιπών όπως το ελαιόλαδο. Η τροποποίηση αυτής δεν άργησε να έρθει, μόλις 3 χρόνια αργότερα το 2008, φτιάχνει το Harvard μια νέα πυραμίδα αρκετά διαφοροποιημένη που αν την προσέξουμε καλύτερα θα δούμε ότι η βάση της δεν είναι τρόφιμα. Είναι η άσκηση, ο έλεγχος του βάρους και η ποικιλία τροφίμων. Στα ανώτερα στρώματα της πυραμίδας βλέπουμε ότι το ελαιόλαδο κάνει την εμφάνιση του και μάλιστα στο ίδιο επίπεδο με τα αμυλούχα που πλέον είναι ολικής άλεσης. Τα φρούτα και τα λαχανικά κερδίζουν έδαφος καθώς εμφανίζονται και οι ξηροί καρποί. Επίσης γίνεται διαχωρισμός στο ψάρι, στο κρέας και στα πουλερικά.

Αφού έχουμε αρχίσει να μιλάμε για αλλαγή διατροφικών συνηθειών και όχι για δίαιτα όπως λίγα χρόνια πριν, το 2010 έρχεται μια νέα διατροφική πυραμίδα αυτή τη φορά από την Ευρώπη και συγκεκριμένα από το ίδρυμα dieta mediterranea στην Ισπανία. Αυτή η νέα βελτιωμένη πυραμίδα βάζει και αλλά συστατικά στην επιτυχία μας για μια υγιεινή διατροφή, στοιχεία που μέχρι τώρα δεν τα αξιολογούσαμε. Στοιχεία όπως επίπεδα στρες, κοινωνική ζωή, η ξεκούραση φαίνεται ότι διευκολύνουν ή όχι την ικανότητας μας να τρεφόμαστε σωστά.

Το φαγητό για τον άνθρωπο είναι εκτός από μέσο επιβίωσης ένα μέσο κοινωνικοποίησης και ευχαρίστησης.  Ο άνθρωπος από τη φύση του είναι ένα κοινωνικό ον σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να ζήσει μόνος του, το φαγητό είναι από μόνο του ένα μέσο κοινωνικοποίησης, δεν πρέπει ένα άτομο που προσπαθεί να βελτιώσει την υγεία του ή να ελέγξει το βάρος του να απομακρύνεται από το κοινωνικό του περιβάλλον. Πράγμα που γίνεται σε πολλές δίαιτες, αυτό φαίνεται να έχει άμεση συνέπεια στην ψυχολογία του. Αν συμβεί αυτό έχουμε βάλει ένα πρόωρο τέλος στην προσπάθεια μας, επίσης μπορεί να παρατηρηθεί και απομόνωση του ατόμου από την ίδια την ομάδα. Θέλει ιδιαίτερη προσοχή ώστε να βρούμε τη χρυσή τομή.

Δυστυχώς στις μέρες μας η άσκηση χρησιμοποιείται ως μέσο αδυνατίσματος. Η άσκηση φυσικά και βοηθάει στο να χάσουμε το περιττό βάρος αλλά τα πραγματικά οφέλη της για την ψυχική και σωματική μας υγεία είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτό. Τα οφέλη της δεν είναι αν θα ασκηθούμε 30 λεπτά την ημέρα και καταναλώσουμε 150 θερμίδες αλλά η προσαρμογή του σώματος μας σε αυτήν. Η βελτίωση του καρδιαγγειακού, του ανοσοποιητικού, του σκελετικού και μυϊκού και ορμονικού μας συστήματος είναι κάποια από αυτά.

Φυσικά τα οφέλη της διατροφή και της άσκηση μπορεί να είναι τεράστια αλλά διαρκούν όσο προσέχουμε την διατροφή μας και ασκούμαστε. Για αυτό μιλάμε για αλλαγή τρόπου ζωής. Στόχος μας δεν πρέπει να είναι η τέλεια διατροφή, η τέλεια φυσική κατάσταση και η τέλεια ζωή γιατί πολύ απλά αυτές οι έννοιες δεν υπάρχουν, αντίθετα θέλουμε ισορροπία σε όλα τα επίπεδα. Βάζοντας ένα μη ρεαλιστικό στόχο μόνο απογοήτευση μπορούμε να κερδίσουμε.

Ένα βήμα κάθε φορά…

Μαλαχάς Κωνσταντίνος

 

Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Διαβάστηκε 4286 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 03 Δεκεμβρίου 2013 14:54
Κωνσταντίνος Μαλαχάς

Ο Κωνσταντίνος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα.

Αποφοίτησε απο το Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (Α.Τ.Ε.Ι.Θ.) αφού ολοκλήρωσε επιτυχώς τις σπουδές του.


Στα πλαίσια των σπουδών ολοκλήρωσε μελέτη σχετικά με τον αυτοέλεγχο διαβητικών ασθενών στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου και πρακτική άσκηση σε γνωστό διαιτολογικό γραφείο της Θεσσαλονίκης.
Εξειδικεύεται στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία [Master Practitioner – Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ, www.keadd.gr) ] που λειτουργεί υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED, www.eating-disorders.org.uk) και τελεί υπό την αιγίδα του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων (British Psychological Society – BPS).
Απο τον Μάρτιο του 2013 διατηρεί Διαιτολογικό γραφείο στην Κέρκυρα.

 

Δημοσιεύσεις:

Self-Care Behaviors of Adults with Type 2 Diabetes Mellitus in GreeceJournal of Community Health, φεβρουάριος 2014

 

Παρακολουθεί τις εξελίξεις της επιστήμης της διατροφής και διαιτολογίας κυρίως συμμετέχοντας σε συνέδρια και ημερίδες όπως:

  • Nutritional Inverventions for Eating Disorders, ΚΕΑΔΔΘεσσαλονίκη 2013
  • Essential Obesity, ΚΕΑΔΔΘεσσαλονίκη 2013
  • Practitioner Skills for Eating Disordes, ΚΕΑΔΔΘεσσαλονίκη 2013
  • 10ο Μακεδονικό συνέδριο διατροφής, Ξενοδοχείο Porto Palace, Θεσσαλονίκη
  • 10ο Διεθνές Συνέδριο Παχυσαρκίας, ΕΠΑΜΕΔΙ, Ξενοδοχείο Corfu Palace, Κέρκυρα
  • 1st International Diabetes and Obesity Forum, Ξενοδοχείο Hilton, Αθήνα
  • 12ο Πανελλήνιο συνέδριο Ελληνικής Εταιρίας Παρεντερικής και Εντερικής Διατροφής, Ξενοδοχείο Grand Palace, Θεσσαλονίκη
  • 15η Διημερίδα Ελληνικής Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης: Πρόληψη και Αντιμετώπιση καρδιαγγειακής νόσο, ξενοδοχείο HYATT REGENCY, Θεσσαλονίκη
  • 8th Macedonian Congress 3rd Balkan Congress on Obesity on Nutrition and Dietetics, ξενοδοχείο Porto Palace, Θεσσαλονίκη
  • 3rd Balkan Congress on Obesity, ξενοδοχείο Porto Palace, Θεσσαλονίκη
  • 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διατροφής και Διαιτολογίας , Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων-Διατροφολόγων, Ξενοδοχείο Divani Caravel, Αθήνα
  • Ημερίδα «Διατροφική αξία και ασφάλεια τροφίμων», Θεσσαλονίκη
  • Σεμινάριο «Harvard Nutrition +Metabolism Seminar», Ίδρυμα Αριστείδης Δασκαλόπουλος, Αθήνα
  • «Διαθρεπτική Επισήμανση – Ετικέτες τροφίμων» Επιστημονική Ημερίδα, Πανελλήνιος Σύλλογος Διατροφολόγων – Υγειονολόγων, Αθήνα
  • 6ο Διεθνές Συνέδριο Παχυσαρκίας, ΕΠΑΜΕΔΙ, Ξενοδοχείο Corfu Palace, Κέρκυρα
  • 6ο Πανελλήνιο Ιατρικό συνέδριο παχυσαρκίας, Ελληνική Ιατρική Εταιρία Παχυσαρκίας, ξενοδοχείο HYATT REGENCY, Θεσσαλονίκη
  • ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ «Διατροφή: Ασπίδα Υγείας», HELEXPO, Θεσσαλονίκη
  • 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαιτολογίας –Διατροφής, οργάνωση: Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων, Ξενοδοχείο Divani Caravel