Το φαινόμενο της παιδική παχυσαρκίας σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο όσο περνάει ο καιρός επιδεινώνεται. Αυτή τη στιγμή περίπου 4 στα 10 παιδιά στην χώρα μας είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα.

Σε προηγούμενη μελέτη που είχαμε αναλύσει και μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο.

 

Υπέρβαροι και παχύσαρκοι έφηβοι καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες απο τους συνομηλίκους τους

 

τότε οι ερευνητές είχα αναφέρει:

"Για πολλά παιδιά, η παχυσαρκία ξεκινάει καταναλώνοντας περισσότερες θερμίδες κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, στη συνέχεια, καθώς μεγαλώνουν, συνεχίζουν να είναι παχύσαρκοι χωρίς να τρώνε περισσότερο από ότι οι μη παχύσαρκοι συνομήλικοι τους."

 

Παρακάτω θα δούμε μια νεα μελέτη που έγινε στο πανεπιστήμιο του Ιλλινόις, οι ερευνητές συνέλεξαν στοιχεία για περισσότερα απο 300 παιδιά και τους γονείς τους. Αξιολόγησαν 22 μεταβλητές που έχουν χαρακτηριστεί ως προγνωστικοί παράγοντες της παιδικής παχυσαρκίας.

Απο αυτούς τους 22 βρέθηκαν 3 που φαίνεται να έχουν ισχυρότερη συσχέτιση με την παιδική παχυσαρκία. Αυτοί οι 3 παράγοντες είναι:

  • η έλλειψη  ύπνου
  • ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ) των γονέων
  • η απαγόρευση της κατανάλωσης τροφών με σκοπό την απώλεια βάρους.

Θα πρέπει να επικεντρωθούμε στο να πειστούν τους γονείς να βελτιώσουν τη δική τους κατάσταση της υγείας, να αλλάξουμε τις διατροφικές συνήθειες ολόκληρης της οικογένειας, έτσι ώστε τα υγιεινά τρόφιμα να είναι ευκολότερα διαθέσιμα και τα λιγότερο υγιεινά να μην είναι.

Οι ερευνητές δήλωσαν: "Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό ως μέσω επιβράβευσης ή τιμωρίας στα παιδιά, αφήστε τα παιδιά να επιλέξουν μόνα τους το φαγητό που θα καταναλώσουν, απο τα διαθέσιμα φαγητό στο οικογενειακό τραπέζι, επίσης αφήστε τα να επιλέξουν και την ποσότητα αυτών”

Σύμφωνα με τον καθηγητή Brent McBride εαν ένα παιδί είχε στερηθεί αυτά τα “παχυντικά” σνακ ήταν πιθανότερο να αυξήσει την κατανάλωση τους στο μέλλον. Ο ίδιος τόνισε οτι δεν πρέπει να στερήσουμε τα παιδιά μας απλά να αλλάξουμε την ευκολία πρόσβασης στα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα.

 

Τα ευρήματα απο τις δύο αυτές έρευνες αν αξιοποιηθούν σωστά μπορούν να γίνουν ένας οδηγός για μια στοχευμένη παρέμβαση που μπορεί να οδηγήσει σε ενδεχόμενη μείωση της παιδικής παχυσαρκίας στο άμεσο μέλλον.

 

 

Μαλαχάς Κωνσταντίνος

 

Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Εδώ και χρόνια ακούμε για τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες, τις 6 Ιανουαρίου 2014, στο επιστημονικό περιοδικό Annals of Internal Medicine επιβεβαιώνει αυτά τα οφέλη και στην αντιμετώπιση του διαβήτη.

Χωρίς να μειώσουν θερμίδες απλά υιοθετώντας τις αρχές τις μεσογειακής διατροφής μπορούν να προστατευτούν, ασθενείς που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη, σύμφωνα με τη νέα μελέτη.

Ο Διαβήτης τύπου 2 αναφέρεται ως διαβήτης ενηλίκων, τα κύτταρα έχουν αναπτύξει αντίσταση στην ινσουλίνη ή το πάγκρεας δεν μπορεί να παράγει την απαραίτητη ποσότητα ινσουλίνης, έτσι η γλυκόζη παραμένει στην κυκλοφορία του αίματος και μπορεί να αυξηθεί σε επικίνδυνα υψηλά επίπεδα. 

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερους από 3.500 ανθρώπους με αυξημένο κίνδυνο για καρδιακή νόσο, αυτοί που ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή βρέθηκε να έχουν 30 τοις εκατό λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων ετών, σε σύγκριση με αυτούς που ακολουθούσαν μια διατροφή με χαμηλά λιπαρά.

Η Μεσογειακή διατροφή είναι γενικά πλούσια σε λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια, ψάρια και ακόρεστα λιπαρά (όπως το ελαιόλαδο και οι ξηροί καρποί). Η κατανάλωση σε κόκκινο κρέας και υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα, βασικές πηγές κορεσμένου λίπους είναι σχετικά μειωμένη.

Για τη νέα μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν στοιχεία από μια υπάρχουσα μελέτη που συνέκρινε την αποτελεσματικότητα της δίαιτας μεσογειακού στιλ σε μια διατροφή χαμηλή σε λιπαρά.

Μεταξύ του 2003 και του 2009, 3.541 Ισπανοί ηλικίας 55 έως 80 είχαν εγγραφεί στη μελέτη. Κανένας από τους συμμετέχοντες δεν είχε διαβήτη κατά την έναρξη της δοκιμής, αλλά όλοι είχαν τρεις ή περισσότερους επιβαρυντικούς παράγοντες κινδύνου. 

Οι παράγοντες αυτοί ήταν:

  • Το κάπνισμα
  • Το υπερβάλλον βάρος

  •  

    Η υψηλή χοληστερόλη.

Οι συμμετέχοντες επιλέχθηκαν τυχαία για να ακολουθήσουν μία από τις τρεις δίαιτες.

    • Μεσογειακή διατροφή που η κύρια ποσότητα λίπους προέρχονταν από έξτρα παρθένο ελαιόλαδο
    • Μεσογειακή διατροφή η κύρια ποσότητα λίπους προέρχονταν από ξηρούς καρπούς
    • Δίαιτα με περιορισμό στην κατανάλωση λιπαρών

Σε καμία από τις δίαιτες δεν ζητήθηκε να μειώσουν την ποσότητα του φαγητού/θερμίδων ή να αυξήσουν την φυσική τους δραστηριότητα.

Μετά από περίπου τέσσερα χρόνια, 273 από τους συμμετέχοντες είχαν εκδηλώσει διαβήτη. Από αυτούς το 6,9 τοις εκατό ήταν από την πρώτη ομάδα, το 7,4 τοις εκατό από την δεύτερη ομάδα και το 8,8 τοις εκατό από την Τρίτη ομάδα.

Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι η διαφορά στις δύο πρώτες ομάδες μπορεί να είναι τυχαία, αλλά η διαφορά τους με την Τρίτη ομάδα είναι σημαντική.

Σύμφωνα με τον ο Δρ Jordi Salas –Salvado, που είναι επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής της διατροφής στο Πανεπιστήμιο Rovira i Virgili και ο επικεφαλής του Τμήματος Διατροφής στο Νοσοκομείο de Sant Joan de Reus στην Ισπανία, οι τυχαιοποιημένες μελέτες έως τώρα έχουν δείξει ότι οι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, και την προώθηση της απώλειας βάρους μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη τύπου 2. Τώρα είναι η πρώτη φορά που αξιολογούνται οι διατροφικές αλλαγές χωρίς περιορισμό θερμίδων ή αυξημένη σωματική δραστηριότητα.

Δεδομένου ότι η έρευνα έγινε σε πληθυσμό 55 έως 80 ετών και είχαμε αυτά τα αποτελέσματα, μπορούμε να πούμε ότι ποτέ δεν είναι αργά για να βελτιώσουμε τη διατροφή μας.

Επιπλέον μια διατροφή χαμηλότερων θερμίδων με σκοπό την απώλεια βάρους σε συνδυασμό πάντα με μια διατροφή που βασίζεται στις αρχές τις Μεσογειακής διατροφή να έχει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

 

Μαλαχάς Κωνσταντίνος 

Διαιτολόγος Διατροφολόγος 

Αν κοιτάξουμε το ημερολόγιο δείχνει +1. Σε πολλές περιπτώσεις αυτό το δείχνει και η ζυγαριά μας, αν και εκεί ο αριθμός μπορεί να είναι και μεγαλύτερος.

Μη πανικοβληθείτε αν ανεβήκατε στη ζυγαριά και σας δείχνει 2-3 κιλά περισσότερα από ότι πριν τις γιορτές. Ως ένα βαθμό αυτό είναι λογικό αν λάβουμε υπόψιν μας ότι αυτή την περίοδο μειώσαμε την φυσική μας δραστηριότητα και ταυτόχρονα αυξήσαμε την κατανάλωση λιπαρών, απλών υδατανθράκων και φυσικά αλκοόλ.

Αυτό που έγινε πέρασε και από σήμερα συνεχίζουμε με γεμάτες μπαταρίες την προσπάθεια μας. Κρατάμε τα θετικά συναισθήματα από αυτή την περίοδο και μόνο!

Ποτέ δεν πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις εν θερμό. Σε καμμιά περίπτωση η λύση δεν είναι η δίαιτα πίνας που υπόσχεται γρήγορη απώλεια βάρους ή μαγικά χάπια που υπόσχονται να σε κάνουν να αδυνατίζεις όσο κάθεσαι στον καναπέ.

Συνεχίζουμε όπως πριν τη διατροφή μας με μικρές αλλαγές.

·         Αυξάνουμε την ποσότητα των φρούτων και λαχανικών που λογικά αυτή την περίοδο τα είχαμε ξεχάσει, 5 μερίδες ημερησίως είναι μια χαρά

·         Περιορισμός του κόκκινου κρέατος στη 1 φορά την εβδομάδα. Το κόκκινο κρέας περιέχει μεγάλες ποσότητες κορεσμένων λιπαρών

·         Αντικατάσταση των γαλακτοκομικών προϊόντων με ημίπαχα

·         Μείωση του αλκοόλ

·         Περιορισμός των απλών υδατανθράκων (ζάχαρη) και λευκών αλεύρων

·         Και φυσικά δεν ξεχνάμε την φυσική δραστηριότητα

Το θέμα μας δεν είναι μέσα με 3 μέρες να έχουμε χάσει τα κιλά των εορτών αλλά αυτά τα κιλά να μην είναι η αφορμή να καταστρέψουμε μια προσπάθεια να βελτιώσουμε τη διατροφή και την υγεία μας.

Η υγεία μας μπ0ρεί να ωφεληθεί ακόμη και απο μια μέτρια απώλεια βάρους όπως φαίνεται και σε μια πρόσφατη μελέτη σε υπέρβαρους και παχύσαρκους ασθενείς.

Έχουμε μπει για τα καλά στον χειμώνα, η καλύτερη περίοδος του χειμώνα για μικρούς αλλά και μεγάλους είναι η περίοδος των εορτών Χριστουγέννων και πρωτοχρονιάς. Πραγματικά η ατμόσφαιρα είναι υπέροχη, παντού φωτάκια που αναβοσβήνουν, ζεστές οικογενειακές στιγμές, ο άγιος Βασίλης με τα δώρα και τόσες άλλες ωραίες εικόνες που μας επαναφέρουν μνήμες από την παιδική μας ηλικία. Όλες αυτές οι μνήμες συνδέονται άμεσα και με το φαγητό, το φαγητό που ενώνει την οικογένεια γύρω από το χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Το φαγητό που φτιάχνει η μαμά μαζί με τα παιδιά. Ακόμη και ο άγιος Βασίλης, με τα κουλουράκια που αφήνουν τα παιδιά δίπλα στο τζάκι.

Τα τελευταία χρόνια εκτός από την αυξημένη κατανάλωση φαγητού, και μάλιστα του λεγόμενου γρήγορου φαγητού, φαίνεται ότι αυξάνει και η κατανάλωση ζάχαρης. Η ζάχαρη στα τρόφιμα προτίθεται για να βελτιώσει τη γεύση ή ως συντηρητικό. Μπορεί να είναι καλά κριμένη μέσα σε έτοιμα φαγητά ή ακόμη και σε τρόφιμα που δεν περιμένεις να περιέχουν ζάχαρη όπως κάποιες σάλτσες ή κονσέρβες. 

Σήμερα παγκόσμια ημέρα για τον διαβήτη. Ας λύσουμε κάποιες απορίες.

Ο Διαβήτης είναι μια από τις παλαιότερες γνωστές ασθένειες. Στην Ελλάδα τα τελευταία 40 χρόνια το ποσοστό των ασθενών έχει τριπλασιαστεί από 2,5% το 1970 σε πάνω από 8% σήμερα, δηλαδή περίπου 1,000,000 ασθενείς.

Η συχνότητα εμφάνιση του διαβήτη στους ενήλικες (διαβήτης τύπου 2) με την πάροδο των χρόνων αυξάνει. Ο διαβήτης είναι μια ασθένεια που οφείλεται κυρίως στον σύγχρονο τρόπο ζωής με ότι αυτό συνεπάγεται. Βρίσκεται στην 7η θέση του CDC (centers for disease control and prevention) με τις κύριες αιτίες θανάτου όμως αν προσέξουμε λίγο θα δούμε στην πρώτη θέση να βρίσκονται  τα καρδιαγγειακά τα οποία σχετίζονται άμεσα με τον διαβήτη.

Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται και τα ερευνητικά δεδομένα πληθαίνουν οδηγούμαστε στην εξέλιξη όλων των επιστημών. Κάτι που σήμερα μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο αύριο μπορεί να αναιρεθεί . Μια τέτοια επιστήμη είναι και η επιστήμη της διατροφής.https://malachas.gr/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif

Όλοι γνωρίζουμε ότι η αεροβική άσκηση είναι ευεργετική για υγεία, αυτό επιβεβαιώνεται από πλήθος μελετών. Λίγες όμως έρευνες έχουν γίνει για τα οφέλη της προπόνησης με αντιστάσεις (βάρη).

Στην προσπάθεια μας να φάμε υγιεινά εμείς και η οικογένεια μας επιλέγουμε το καλύτερο που μπορούμε, το ποιο υγιεινό. Αλήθεια έχουμε αναρωτηθεί πως κρίνουμε το υγιεινό;

Πόσοι από εσάς κοιτάτε τα συστατικά ενός προϊόντος;

Σελίδα 3 από 3

© 2018 malachas.gr All Rights Reserved